De zin en onzin van slogans Als je het hebt over citymarketing, gaat het al snel over een nieuwe slogan of pay-off voor de stad/regio. In deze link een aardig overzicht, en we kennen er vast nog wel meer.. Een paar die ik nog niet kende: Kampen, IJsselsterk – Hilversum, Goed bekeken – Voortvarend Sneek. Het blijft leuk discussievoer. Maar eigenlijk gaat het hier helemaal niet om. Het gaat niet om de slogan maar om het proces er om heen. Dat je elkaar vindt, dat je gaat samenwerken in marketing, dat je producten ontwikkelt dat past bij de stad & dat past bij je doelgroep, dat je 1 boodschap uitstraalt.
Gastvrijheid Er is in de Nederlandse recreatief-toeristische branche een flinke slag te slaan in ‘hospitality’. Theoretisch weten we wel waar we het over hebben. Leefstijlen, bezoekerscyclus, luisteren naar de gast/klant enzovoort. Maar de praktijk is weerbarstig. Weet deze begrippen maar eens concreet en toepasbaar te maken. Belangrijk hierbij is dat je in de spiegel durft te kijken. Waar kan ik mijn product of dienst verbeteren. Maar ook een flinke dosis lef. Lef om keuzes te maken, de kop boven het maaiveld uit te steken, bestaande gasten misschien teleurstellen. Voor de economische duurzaamheid van toeristische bedrijven essentieel om in het hele spectrum van het product gastvrijheid uit te stralen en gastvrij te zijn.
Storytelling Je kan je zaakjes nog zo goed voor elkaar hebben, als je het niet laat weten, heb je nog niks in handen. Storytelling gaat zowel over het eigen bedrijf, als over het bedrijf van de buurman. Zeker in de toeristische branche gaat het om een totale beleving van het product: accommodatie, activiteit, gebied, de mensen, de sfeer. Dit verhaal moet verteld worden. En wel samen met de buurman. Dan sta je sterker als gebied. Dan maak je het verschil met andere gebieden. Je vertelt namelijk samen het unieke verhaal van het gebied, de mustsee’s die niet zo voor de hand liggen, oral history, ‘geheime’ plekken, speciale evenementen,